Sunday, February 3, 2013

Attitude directly proportional to age


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihi


Assalamualaikum.


Sangat lama tak menaip kat blog ni. huahahaha~ *evil laugh*

Cukup sebulan dah aku dok melepak kat rumah ni jadi suri rumah yang tak seberapa nak berjaya. ^_^
Cuti sebulan je, tak boleh nak kerja part time, so, dalam sebulan ni aku banyak amik upah buat kuih dan kek. hehee. Bisnes kecik-kecik jela..hohoho. Seronok ok bila ada orang cari kita untuk buat kuih/kerepek dan kek. Dapat la upah siket-siket buat belanjo sakan. =D

Cuti sem kali ni aku rasa aku nak cuba berubah jadi kakak yang bertimbang rasa terhadap adik-adiknya. (ayat poyo ok). Niat aku tu dalam 60% je kot yang jadi. hoohoho. Ok la kan. AT LEAST aku try untuk berubah. Sebelum ni aku ni dengan adik-adik, aku garang. (garang ke??) . Tak de la garang sampai nak makan orang, cuma sebelum ni aku tak suka kongsi barang-barang aku (sesetengah je la) dengan my sisters. Especially bilik. Memang dari dulu lagi aku duduk bilik sorang (nak privacy katenyer). Biasanya aku memerap je la dalam bilik bila ade banyak keje sekolah dulu. 

Tapi since sekarang aku pown dah tak guna bilik tu sangat, adik yang no 3 selalu buat bilik aku tu jadi hak milik dia. (Study dalam bilik aku sampai pagi buta). Dalam bilik dia ada je meja study, tapi malas nak study dalam bilik sendiri sebab dia suka study sampai pagi. Adik yang no 2 tu plak nak tido. Akhirnya bilik aku yang jadi mangsa! Adik aku yang no 2 ni pulak suka menyepahkan bilik. No 2 dengan no 3 selalu la bergaduh kalau mama suruh kemas bilik. Bila dah bergaduh tu macam PERANG DUNIA!!!

So, sebab aku nak jadi kakak yang BERTIMBANG RASA aku dengan berat hatinya suggest kat mama untuk tukar bilik. Biar aku duduk satu bilik dengan no 3, and bagi bilik aku kat no 2.  SEDIH TAU!!
Berzaman aku duduk bilik sorang-sorang tiba-tiba kena kongsi bilik. Mula-mula mama macam tak caya je bila aku cakap camtu. Tapi bila aku cakap aku kesian kat adik aku yang no 3 so, mama pown setuju. Dan mula la OPERASI menukar bilik. =)

Not bad jugak la bila ada duduk satu bilik dengan adik sendiri kan. Cuma kena banyak sabar je bila dah ada 'roommate' ni. huhuhu.

Banyak lagi la yang aku cuba sabar dan bertolak-ansur dengan kerenah adik-adik  kesayangan aku ni..hehee
Sebab aku rasa aku tak boleh lagi nak kedekut dan pentingkan diri macam dulu. Aku kan anak sulong. Kak long! Jadi perlu ada kesedaran sivik banyak-banyak supaya adik-adik sentiasa boleh mengharap kat aku. (cam pelik je ayat tu..hehee). 


Sebab utama kenapa aku rasa aku kena berubah sebab aku rasa tersangat rasa bersalah kat adik aku no 2 . Rasa bersalah yang teramat sangat. I wish I can help her. But I don't how. 

No comments: